”Alla välkomnas till nattvarden”

– Nattvarden är på sitt sätt den verkliga avspeglingen av att vi hör ihop med Jesus.

Det säger Betelherden Magnus Kronberg till Liv i centrum.

– Och det är absolut en höjdpunkt i gudstjänstlivet.

Söndag. Nattvardsgudstjänst. Efter några väldigt finstämda körsånger och predikan så är det dags för den som vill att komma fram och dela bröd och vin.

Det är känslor i luften. Ställningstaganden. Tankar om förlåtelse och förnyelse. 

”Tack Jesus för att vi får komma till dig på ditt ord. Du har lovat ta emot oss… Nu Gud öppnar jag mig inför dig, för din förlåtelse som gör det möjligt att leva…”

JÄMN STRÖM

105 personer i kyrkan. Det blir en jämn ström fram till nattvardsutdelarna. Alldeles innan har Magnus Kronberg brutit brödet och välsignat bägarna.

”Eftersom brödet är ett enda är vi, fast många, en enda kropp. Alla får vi del av ett och samma bröd”.

De som tar emot brödet gör det i ödmjukhet. 2000 år av kristen historia möts i detta ögonblick i Betelkyrkan i Örebro.

”Vi tror på Jesus Kristus, hans (Guds) ende son, vår Frälsare…”

Brödet tas emot, doppas i kalken. En oförklarlig frid strömmar  genom kroppar. Glansiga ögon, en känsla av att tillhöra något gemensamt stort.

TYDLIGASTE SÄTTET

Efteråt är det ljuständning och det blir stundtals riktigt trångt kring ljusbäraren. En fin stund fortsätter med en annan fin stund.

Det är eftertanke, det är hopp, det är tro, det är förlåtelse. Sorg och glädje möts i ett och samma ljushav. Körens avslutningssång sätter punkt: ”Öppna din dörr för ljus”.

Vi frågar Magnus Kronberg vad nattvarden betyder för kristenlivet.

– Den har funnits med hela vägen. På sitt sätt så står och faller  den kristna tron delvis med brödsbrytelsen.

– Nattvarden är ett av de tydligaste sätten där vi kan vi kan visa vad vi vill, vad vi tror på. Visa att vi vill följa Jesus som hans  lärjungar.

– Och jag vill lyfta fram att alla är välkomna fram till brödet och vinet. Förlåtelsen är verkligen öppen för alla.

Rolf Johnsson