Betelkören

OM BETLEKÖREN

Historik

Betelkören bildades 1868 och har i sanning en lång och gedigen bakgrund. År 2018 firade man stolt sitt 150-årsjubileum och är därigenom en av landets äldsta kyrkokörer. Det är stort och kören fortsätter stolt att bära den sjungande traditionen vidare genom att bidra med körsång i församlingens gudstjänster och övriga verksamhet.

Övningar

Betelkören övar tisdagar kl 16.00-18.00 i körrummet bakom orgelläktaren. I dagsläget består kören av ca 35 körsångare men fler är välkomna. Det är en blandad kör som sjunger en blandad kyrkorepertoar, främst fyrstämmigt SATB. Musiken sträckers sig i från den klassiska körrepertoaren till nyare tongångar.

Vem får vara med?

I Betelkören är du, som vill och tycker det är roligt att sjunga tillsammans, välkommen. Vi använder oss främst av noter när vi sjunger men då och då lär vi oss även sånger på gehör. Kören har en härlig gemenskap och glädjen står högt i tak när vi träffas både under repetitionerna och under fikapauserna. Betelkören har inga åldersgränser utan man välkommen oavsett ålder.

Konserter, Gudstjänstmedverkan

Betelkören medverkar i gudstjänsten några gånger per termin och ger gärna en konsert eller körprojekt på egen hand eller i samverkan med någon annan kör och/eller musiker.

Kersti Esselwall-Smårs

Ledare
Kersti Esselwall-Smårs

Genom åren har Betelkören haft många skickliga och kompetenta ledare och sedan våren 2024 är det sång- och körpedagogen Kersti Esselwall-Smårs som håller i taktpinnen. Kersti arbetar mycket med interpretation och uttryck av de sånger kören sjunger och med att forma en vacker körklang. Men också med att hålla rösterna och gehöret i trim. Börje Ström finns också med och ackompanjerar kören mästerligt på både piano och orgel. Även samarbeten med andra musiker såsom stråkar, blåsare, komp etc förekommer från tid till annan.

Välkommen att vara med!

Ta chansen att vara med och göra din röst hörd i Betelkören. Just nu söker vi särskilt efter tenorer, men alla stämmor är välkomna.
Kontakta Kersti Esselwall-Smårs eller Inga Carlsvärd (körens ordförande) för vidare information.

Varmt välkommen in i sången!