Härlig församlingsdag

Vilken härlig, trivsam och rolig församlingsdag det blev. Ordet i centrum var gemenskap.

Både lekar och allvarsord fyllde dagen.

– Få saker är så viktiga i kristen tro som att vara tillsammans, säger Magnus Kronberg.

Det blev en lördag precis som gruppen som arbetat fram lördagens program hoppats på. Många glada skratt, öppna samtal, nya bekantskaper, god mat, glädjefrämjande lekar, stadsvandring och bönegemenskap.

Så här sa Gunilla Lillhager, en i gänget som jobbat fram programmet, till Liv i centrum:

– Vi träffades redan i våras för att dra upp programmet. Det blev faktiskt fler programpunkter än vad vi sedan fick plats för.

– Men grundtanken var att vi skulle lära känna varandra mer. Och så blev det verkligen. En härlig dag.

LEK OCH VANDRING

Dagen började med diverse lekar, som att i grupp göra bästa spaghetti-marshmellows-bygge. Eller resa med ”flygande matta”. Eller göra råbandsknop i grupp. Många skratt och kluriga kommentarer.

Innan lunch öppna samtal i grupp där var och en fick lyfta fram något som andra inte visste om honom/henne. Roligt, lärorikt.

Efter smaskig catering-lunch blev det stadsvandring med frågesport.

Magnus Kronberg medverkade på länk eftersom han var vigselpastor i Bohuslän just den här dagen.

– Att vara tillsammans så här är en bild av vår relation till Gud. Grunden för en församling är att vara tillsammans.

– En församling för mig får inte vara en variant av Magnus och Brasses lek ”Vem ska bort?”. Om målet är att alla ska vara lika, då leder det till att några måste bort.  Så vill inte jag ha det. Istället ska olikheter vara välkomna. Vi ska bejaka mångfald.

– Motmedlet mot likriktning är att lära känna varandra. Det är nämligen svårare att döma den man känner.

ATT VARA KRISTEN

Några av frågorna som kommer att stå högt på dagordningen i Betels höstprogram blir just: Varför fortsätter jag att vara kristen? Vad betyder tro för mig?

Nu är även Equmeniakyrkorna inne i en process där det förs olika samtal om vad vi kan göra tillsammans. 31 oktober kommer en första rapport om framstegen som gjorts hittills. Då möts även styrelserna i alla Örebros Equmenia-församlingar.

En som sammanfattade lördagen väl var Anders Hagvall.

– Roligt med nya infallsvinklar. Här har vi fått lära känna varandra på ett annat sätt. Väldigt positiv dag.

Tillsammansdagen kan sammanfattas med två ord: härlig gemenskap.