Härlig gospel i kyrkan

Nyligen fylldes kyrksalen med härlig gospelmusik. Runt hundra unga från både Norge och Sverige övade inför det stora gospelfestivalen i Örebro.

Visserligen var det bara övning, men ändå – 100 unga röster som sjunger gospel i Betel är värt att notera.

Det här är för övrigt en del av uthyrningsverksamheten där kyrkans olika rum kan bokas in till diverse evenemang.

– Roligt att vi kan vara med här och hjälpa till, sa Gunilla Lillhager som sköter bokningarna, och var inne och lyssnade när ungdomarna övade.

Dessutom sov ett 25-tal unga över i Betel under ett par nätter.

Namnet på kören är Soul Children Gospel. De unga rösterna är dels i åldrarna 9-13, dels 14-16. Kören har sina rötter i Norge men ”Oslokören” samlar ungdomar från både vårt grannland och olika håll i Sverige.

Och så möts man, som här, 400 unga sångare för att göra framträdanden under en helg. Första kvällen sjöng de i Immanuelskyrkan, lördagskvällen i Hjalmar Bergmanteatern och så söndagsfinalen i Filadelfiakyrkan.

Rolf Johnsson