Ljuva röster sjöng in sommaren

Visst var det sommaren som hälsades välkommen när den härliga kören Gott & Blandat släppte loss sina härliga stämmor i kyrkan.

Solen sken in i den välbesatta kyrksalen och allt samverkade till en fin försommargudstjänst.

27 röster på gradängerna plus entusiastiske körledaren Mats-Olof Liljegren. Det kunde inte bli annat än bra.

Gott & Blandat övar varje vecka, uppträder då och då i kyrkan, och varje gång är det lite av glädjefest över det hela.

Den här gången blev det ett knippe sånger där man anade söndagsskolavslutning, sommarlov, vår vackra natur och en längtan efter livsglädje och grönska.

Det förmedlade damkören med bravur och de fick också välförtjänta applåder. Två gånger dessutom.

Kören fyller 25 år

Mats-Olof Liljegren är körledare på ideell basis. Och han gillar verkligen vad han hör av sin kör.

– Den startade 1997 som en del av Betels musikskola. Från början som en föräldrakör där unga mammor kopplade av med att sjunga tillsammans.

Olika namn har hållit i taktpinnen och en av dem som från början styrde upp kören var Caroline Ericson Welin. Nu har det gått 25 år sedan starten och Mats-Olof Liljegren lyfter fram körens betydelse för många.

– För dom som sjunger, förstås, men även för dom som lyssnar. Det behövs den här typen av körer med härlig  sångglädje och gemenskap.

– Jag vikarierade först som ledare och insåg då hur värdefull kören är. Den fick inte läggas ned. Nu har jag lett den i tio år och det känns jätteinspirerande att få leda det här härliga gänget.

Gott & Blandat sjunger mest i Betel och andra kyrkor men några mindre turnéer har det faktiskt också blivit.

– Vi kör vidare. Vi vill fortsätta glädja många.

Våga vara den du är

Gudstjänstens tema var ”Våga vara den du i Kristus är”. Magnus Kronberg lyfte fram att du som troende inte går ensam.

– Jesus har vunnit över allt som vill bryta ner oss. Att bli en troende kristen är att bli befriad från ok och få ett nytt perspektiv på livet.

En ny medlem togs också in i församlingen. Erik Wing heter han, och är känd av många som en skicklig musiker. Vi kommer sannolikt få höra honom traktera olika instrument i kyrkan framöver.

Slutsången ”Känn ingen oro” stämde väl in i dagens tema.

Entusiastisk körledare är Mats-Olof Liljegren.

27 ljuva stämmor i aktion i Gott & Blandat.

Stilstudie av några sångare i damkören.

Erik Wing hälsades välkommen som medlem i Betel av Magnus Kronberg.

Kören Gott & Blandat