Sommarfika i grönskan inledde högsommaren

Kaffekalas i grönskan, i pastor Magnus trädgård i Västra Via 143, inledde högsommaren.
– Vi har mycket på gång efter sommaren, inte minst 150-års jubileet, säger Betelherden.
Solen sken, träd och gräsmatta grönskade, ett fylligt kakbord var framdukat, mattor och filtar utlagda i gräset… Upplagt för en  fin avslutning innan semestrarna tar vid för många församlingsmedlemmar.

Glad stämning

Det var alltså pastorsparet Handy och Magnus Kronberg som bjöd in till numera traditionell ”vårterminsavslutning” i sin trädgård. 

Känslan var nästan lite av skolexamen när alla slog sig ner på filtar eller framställda stolar.

Stämningen var uppåt. Många glada skratt och, inte oväntat, mycket prat om stundande semestrar.

Det här är ett tillfälle att umgås under avslappnande former och samtidigt börja uppladdningen inför det vi kanske kan kalla för ”höstterminen”.

Intensiv vår

Liv i centrum frågade pastor Magnus om hur våren varit?

– Intensiv. Mycket intensiv. Men samtidigt väldigt rolig. Och tiden har gått så fort.

– Verksamheten har till stor del präglats av den nyligen avslutade konferensen som för övrigt var väldigt intressant. Och vilket jätteintresse! 1.1200 deltagare, varav 120 barn. Siffror som ger råg i ryggen för Equmeniakyrkan.

– Nu ska vi alla ha sommarlediga veckor men när det blir sensommar och höst så har vi mycket på gång som kommer att medföra ännu mer positiv energi.

150 år ska firas

– Inte minst ska vi ha vårt 150-årsfirande i Betel. Det kommer att bli festligt på olika sätt. Återkommer där.

– Men före det har vi ju församlingshelgen i Uskavi 4-5 september. Glöm förresten inte att anmäla dig i tid. Det kommer att bli ett väldigt trevligt program.

Två andra projekt i Betels lokaler står också högt på agendan. Dels att byta ut ljudanläggningen, dels att samla in pengar till att bygga om köket och sedan påbörja bygget.

– Det senare kommer att ta sin tid, men jag hoppas vi får in pengar och kan komma igång ganska så snart.

Pastorsfamiljen Kronberg är värdpar och Magnus sommarpastor på Uskavi vecka 30.

– Även där är det ett fint program. Ta gärna en sväng upp till Usken och besök gården. Ett bra sommartips, tycker jag.

Rolf Johnsson