Stenström: Betelträffarna rullar på

Årets Betelträffar avslutades med att Fred och Gunnel Sjöberg sjöng in julen. 55 personer kom för att höra deras vackra stämmor.

– Den 17 januari kör vi igång igen, då med besök av Nyckelfondens nya ledare Marie Svensson, hälsade Lars-Åke Stenström, motorn i tisdagsträffarna.

– Vi rullar på hela vintern och våren.

Betelträffarna var annan vecka har varit ljusglimtar i höstmörkret. Och finalen, med en rad härliga julsånger, signerade Fred och Gunnel Sjöberg, hette duga.

De som bänkat sig i kyrkan fick nästan något av en privat  julkonsert, innan kaffet. Vackert, uppskattat.

Om dessa träffar säger Lars-Åke Stenström:

– Min ambition är att det här är samvaro dit alla är välkomna. Inga begränsningar, oavsett organisatorisk  eller religiös tillhörighet. Här gäller öppenhet.

Inför nästa år har han redan tänkt ut en rad intressanta gäster.

– Det saknas inte idéer om vilka som ska komma och gästa oss. Flera spännande namn är på ingång. Men till dess – vi som ordnar Betelträffen önskar alla en riktigt god jul.

– Och varmt välkomna nästa termin.

SJÖBERGS SJÖNG

Jul med familjen och massor av julsång. Det är så körledarparet Fred och Gunnel Sjöberg vill ha en riktig jul.

– Vi får sjunga in julen med det glada budskapet att en frälsare är född.

Fred (69) och Gunnel (66) Sjöberg är nu är inne på sitt fyrtiotredje år som dirigenter och sångare i samklang med varandra. Lika länge som deras äktenskap.

Och när Fred sjunger ”O helga natt” då är det som att Betelkyrkans tak lyfter sig. Gunnel excellerar i ”Have yourself a merry christmas” eller i duett ”Let it show…”

Blir det sång och musik i ert privata julfirande?

– Absolut. Hela familjen samlad. Barn och barnbarn, 15 personer. Där sjunger vi in julen och läser julevangeliet. Vi är definitivt julmänniskor.

Vad betyder julen för er?

– Helt enkelt att få glädjas åt budskapet att Jesus är född. Det borde alla människor kunna få glädjas åt. Och alla borde få möjlighet att höra julens sånger.

Vackraste julsången?

Fred:

– O helga natt. Absolut. Den kommer före Stilla natt, om jag får tycka.

Gunnel:

– Svår fråga, många att välja bland. Men… Nu tändas tusen juleljus. Älskar den.