”Tycker mycket om saxofon”

– Visst passar saxofonmusik in i kyrksammanhang.

Det säger Lars Walfridsson (55) och plockar fram sin altsax från 1914.

Han får medhåll av pastor Lena Wentzel.

– Jag tycker mycket om saxofon. Passar väldigt bra i kyrkan.

Det har under den långa resans lopp inte alltid varit självklart med saxofonmusik i våra kyrkor. Ett instrument från fel sammanhang, har det tyckts på en del håll i kyrkorna under decennierna.

Lars Walfridsson förklarar.

– Många har förknippat saxen med musik i ljusskygg tillvaro: jazzklubbar, alkoholrelaterad miljö, sent nattliv, nöjesdans och så vidare…

– Men jag tycker det är feltänkt. Saxofonen har fått en orättvis negativ klang. I varje fall förr. Mindre nu. Och trist att detta härliga instrument inte funnits, och finns, mer spritt inom frikyrkan.

GAMMAL  ALTSAX

När vi träffar Lars Walfridsson i kyrkan så ska strax hans sax förmedla ljuva toner. Flera musikstycken väntar. Underbara Come Sunday och Värmlandsvisan, bland andra.

Och det är inte vilken sax som helst. 109 år gammal. Imponerande.

– Just det. Tillverkades 1914, som man kan se av tillverkningsnumret som är ingraverat i instrumentet. Alltså samma år som första världskriget började. Tidsperspektivet hisnar.

– Jag köpte saxen av en som renoverar gamla instrument. Känns både nostalgiskt och roligt att spela på den.

Lars Walfridsson började som så många andra med blockflöjt i årskurs tre i småskolan. Undervisningen var en del av det svenska musikundret.

Vid tio års ålder fick han ta över saxen efter sin bror som tröttnat efter att ha haft en alltför krävande musiklärare.

– Sedan var jag fast vid detta härliga instrument. Och vad roligt att jag lärde mig det.

– Idag fattas det blåsare i hela Sverige. Utbudet på blåsarmusiker är så dåligt att musikhögskolorna larmat om att kvaliteten på de som söker in till vidareutbildning har sjunkit.

– Och i kyrksammanhang har blåsorkestrarna blivit rejält  färre. Frälsningsarmén håller dessbättre fortfarande emot någorlunda.

PASTORN HÅLLER MED

En som håller med är Lena Wentzel, pastorsutbildad inom Equmeniakyrkan och som predikade mellan Lars  Walfridssons saxonfonsolon.

– Jag gillar alltid när Lars spelar. Musikformen här kan möta alla livets skiftningar och skeenden.

– Jag tycker helt enkelt mycket om saxofonmusik i  gudstjänsterna. Den passar utmärkt. Den gamla  inställningen om fel instrument på fel plats, den håller jag inte alls med om. Gärna mer saxtoner i kyrkan!

I gudstjänsten ackompanjerades Lars Walfridsson av kantor Mats Norman.