Kommunstyrelsens ordförande gästade Betel

– Civilsamhället, inte minst kyrkorna, gör ett jätteviktigt jobb. Att ha en bra kontakt och jobba tillsammans med politiken för samhällets mest utsatta är viktigt.

Det sa kommunstyrelsens ordförande John Johansson när han gästade Betelträffen.

Han har börjat bli varm i kläderna nu, Köpingsonen John Johansson (S) som tog över efter Kenneth Handberg som kommunstyrelsens ordförande i Örebro.

Och lätt har det inte varit alla dagar.

– När debatten om snabbussarna rasade som värst var det en tuff tid. Där var jag hårt utsatt och flera hörde av sig på sociala medier eller telefon. Och jag kan säga att det var en del som inte precis tyckte jättemycket om mig.

– Ett annat tillfälle var förra påsken. Det var ju då händelserna i Sveaparken utspelade sig. Där satt jag i telefon mest hela tiden. Med polisen, med statsministern, med andra samhällsaktörer… Det var extremt.

STADSMISSIONEN

Under samtalet i Betel, som leddes av Lars-Åke Stenström, berättade John Johansson om sitt eget förhållande till kyrkan/kyrkorna.

– Det är första gången jag är i Betelkyrkan. Däremot har jag varit i Immanuelskyrkan vid ett par tillfällen, eftersom några i rådhuset har anknytning dit.

– Jag har gått ut Svenska kyrkan. Men jag är inte lika radikal nu som i ungdomsåren. Jag ser ju också hur kyrkan/kyrkorna gör ett viktigt arbete, exempelvis via Stadsmissionen.

– Där känns det bra att vi, politiken, har en tät kontakt och kan jobba tillsammans. Vi vill skapa åtgärder som gör att människor inte längre ska förbli hemlösa.

– Vi vill inte styra den verksamheten men, som sagt, samarbeta. Inte bara när det brinner utan även långsiktigt.

– Men med det sagt, visst kan vi bli bättre i våra kontakter med kyrkorna. Civilsamhällets insatser betyder mycket. Här finns det många, inte minst inom kyrkorna, som gör en stor insats.

FUNGERANDE SAMARBETE

På frågan om hur det något udda styrande samarbetet S + M + C fungerar, så svarade John Johansson:

– Det fungerar bra. Att styra Örebro med fyra eller fem partier var ingen bra idé. Därför blev majoritetsunderlaget en mix med de här partierna.

– Visst har vi olika åsikter i vissa frågor, men även samsyn i många andra. Vi har alla insett att vi inte har råd med allt, kompromisser är ett måste.

– Ett exempel är att vi (S) har styrt ett bra tag i Örebro och upplever att vi är på rätt väg. (M) har varit i opposition och vill förändra olika saker. Alltså har vi olika verklighetsbeskrivningar. Men det går att lösa, och vi gör det.

Kommunstyrelseordföranden menade att alla frågor som tas upp i politiken måste sättas in i sitt sammanhang, och att det är viktigt för demokratin.

– Jag tror att de flesta förstår det.

ATT MÖTA GLADA ÖREBROARE

Och jodå, John Johansson håller på ÖSK fast han är från Köping. Och han tycker sig också ha stor nytta av att en gång i tiden ha jobbat inom vård och äldreomsorg.

– Gav mig nyttiga kunskaper.

På fritiden prioriterar han familjen och offrar i så fall sportevenemang han skulle önskat gå på.

– I Min roll är jag alltid jour ifall något händer. Men visst försöker jag ha mötesfria helger. Alltså inget inbokat.

På vår fråga om det svåraste respektive bästa, hittills, med att vara i sin roll, svarar han:

– Värst var nog den nämnda tuffa debatten om bussarna. Det gjorde ont ibland.

– Största glädjeämnet är när jag möter folk på stan som säger att det händer positiva saker i Örebro nu. Det byggs, det sker utveckling. När jag känner att det finns stöd för vår gemensamma politik, då blir jag glad.

Foto Rolf Johnsson