Änglaljuva julsånger

Vilken härlig kväll med underbart vacker körsång i Betel precis innan tredje advent.

Gott och Blandat levererar på hög nivå. Både gläder och berör.

Barnen har växt upp men mammorna fortsätter sjunga. Efter 26 år fortsätter det som började som en mammakör, men nu är en välsjungande damkör med brett register och mogna röster. Klass.

Gott och Blandat är känd för att överraska. Det gjorde kören den här gången också – genom att bara sjunga julsånger. Oblandat alltså.

HIMMELSKT VACKERT

Det var nästan något himmelskt vackert över det som framfördes. 23 damröster som etsas samman till en helhet som både plockade fram fin julstämning och spred oemotståndlig glädje.

Kören rivstartade med en stark trio; ”Nu tändas tusen juleljus”, ”När juldagsmorgon glimmar” och ”Jul jul strålande jul”. Därmed var ribban satt.

Sedan levererades den ena julsången efter den andra. Med eller utan solister. ””Esmeraldas bön”, ”När det lider mot jul”, ”Julen är här”, ”Stilla Natt”…

Vackert, berörande.

START 1997

Kören startade 1997. Mats-Olof Liljegren tog över taktpinnen 2012.

– Jätteroligt och helt fantastiskt att få leda en sån härlig kör. Dessutom i församlingens regi, sa dirigenten till Liv i centrum.

Han var för övrigt i sitt esse under kvällen. Fötterna smattrade som trumpinnar mot scengolvet och han for  upp och ner som en guttaperkaboll. Det stavas engagemang, inlevelse, utstrålning.

Och när han ledde kören i fartfyllda ”Jingle Bells” och ”White Christmas” så blev det rungande applåder. Och extranummer. Välförtjänt var bara förnamnet.

APPELL MED HOPP

Magnus Kronberg hann även flika in en appell mellan julsångerna. Budskapet var att det finns hopp, även i denna för världen så mörka tid.

– Jesus är hoppet. Han, freds- och fridsfursten, möter de mest utsatta, han kommer till oss när det är som tyngst. Hans budskap med kärlek och hopp om fred är den största revolutionen som hänt världen.

När åhörarna gick ut ur kyrkan denna lördagkväll var man överens om att det här var en stund att minnas. Man hade varit med om något fint, något att bevara.

Det är bara att hoppas att Gott & Blandat får fortsätta att leverera, fortsätta att överraska oss. Mera, tack!

Rolf Johnsson